دنیای بازی به لطف ارزهای دیجیتال و فناوریهای Web3 در حال تغییری اساسی است. مدلهای سنتی بازی از بالا به پایین و متمرکز Web2 در چپ و راست به چالش کشیده میشوند. بازیهای اجتماعی، ساختارهای اقتصادی جدید مانند بازی برای کسب درآمد و سایر پیشرفتهایی که هم برای بازیکنان و هم توسعهدهندگان بازیهای مستقل به طور یکسان سود میبرند، تازه شروع کار هستند.
در این رابطه Chase Freo موسس OP Games یک پلتفرم بومی بازی بلاکچینی، میگوید: بسیاری از توسعهدهندگان بازیهای کوچکتر و مستقل در Web2 محدود شدهاند. آنها به سادگی پول ندارند تا در فروشگاه های App یا Google Play رتبه یک را کسب کنند. اما کریپتو و Web3 همه اینها را تغییر می دهند. ما موانع را حذف میکنیم و نحوه مشارکت توسعهدهندگان و بازیکنان در بازیها را تغییر میدهیم.
و در حالی که تمرکززدایی بخش مهمی از چگونگی ایجاد تحول در صنعت بازی توسط Web3 است، داستان بسیار بیشتر از آن است. توسعه بازی را میتوان از طریق سازمانهای مستقل غیرمتمرکز (DAO) مدیریت و ایجاد کرد. مدلهای جدید اقتصادی و مالی رادیکال در بازیها هر روز در حال ظهور هستند. برندهای جهانی حتی متوجه شده اند که باید به نوعی با بازی های رمزنگاری شده درگیر شوند.
در قسمت 3 از سری "NEAR & Gaming" ما چند راه را بررسی می کنیم که مجموعه ابزارها و زیرساخت منحصر به فرد Web3 وضعیت موجود را متحول می کند و چرا اکوسیستم NEAR در خط مقدم این تغییر عظیم قرار دارد.
فعال کردن Composable Fandom در ورزش های الکترونیکی
ظهور ورزشهای الکترونیکی و بازیهای رقابتی یکی از روندهای مهم صنعت در سالهای اخیر بوده است. از بسیاری جهات، خود را کاملاً به تمرکززدایی، ارزهای دیجیتال و فناوریهای Web3 میرساند. به طور خاص، کلکسیون های دیجیتال و NFT ها فرصتی قابل توجه برای نزدیک کردن طرفداران، سازندگان و برندها به تیم ها و رقبای ورزش های الکترونیکی هستند.
در این رابطه Bridge Craven ، مدیر عامل ARterra Lab توضیح میدهد: این صنعت اکنون ابزارهایی برای ایجاد کلکسیونهای دیجیتالی بهعنوان رسانهای برای تعامل طرفداران دارد. این می تواند طیف گسترده ای از موارد استفاده را در بر گیرد، مانند یک ابزار کاربردی NFT که به طرفداران بلیط یک مسابقات یا دسترسی خاصی به بازیکن مورد علاقه خود را از طریق شکلک های Twitch یا کانال های Discord می دهد.
در واقع ARterra یک پلتفرم زیرساخت تعامل طرفداران Web3 برای بازار ورزش های الکترونیکی و بازی است. بخش عمده ای از چشم انداز او این است که Web3 را به یک نقطه ورود کاربر پسند برای گیمرها، طرفداران و کلکسیونرها تبدیل کند، با انگیزه های اقتصادی برد-برد برای همه طرف های درگیر.
او ادامه میدهد: ما NEAR را به دلیل مزایایی که از نظر مقیاسپذیری و تجربه کاربر دارد، انتخاب کردیم. ما برای کارمزد ها یارانه میدهیم و نگهبان کلیدهای خصوصی کاربران هستیم، بنابراین مردم نیازی به نگرانی در مورد تعامل ارز دیجیتال ندارند.
او توضیح میدهد که Web3 به سمت چیزی پیش میرود که او آن را Composable Fandom مینامد. این ایده Web3 راههای تعاملی، طولانیمدت و انعطافپذیرتری را برای طرفداران تسهیل میکند تا با گیمرهای مورد علاقه خود، تیمهای eSports و حتی برند ها تعامل داشته باشند.
او میگوید: مالکیت چیزی است که در بازی وجود ندارد، چه داراییهای درون بازی یا چیزی که مانند یک پاسپورت با شما همراه است. اما با NFT ها و Web3، بازیکنان فرصت های بیشتری برای امرار معاش دارند و طرفداران می توانند دارایی ها و هواداران خود را داشته باشند.
جریان اصلی بازی های بلاکچین توسط موبایل
بازی همچنین کاربران بیشتری را از طریق دستگاه های تلفن همراه وارد Web3 می کند و بالعکس. تاکنون، اکثر بازیهای موفق Web3 مبتنی بر مرورگر بودهاند در حالی که شرکتها و استودیوهای بازی Web2 همچنان بر موبایل تسلط دارند.
اما این مدل در حال تغییر است و PlayEmber، یک پلتفرم بازی Web3 که بر بازار تلفن همراه متمرکز است، به این رهبری کمک می کند. کیت توسعه نرمافزار Web3 به نام PlayEmber Web3 (SDK) همراه با کیف پول اصلی NEAR ، چشمانداز بازیهای موبایل Web3 را برای توسعهدهندگان و بازیکنان به طور یکسان تغییر میدهد.
همه در مورد بازی های بلاکچین صحبت می کنند که عالی است. اما اگر به GameFi 1.0 به عنوان مثال نگاه کنید تماما دسکتاپ بود. اما هیچ کس واقعاً در مورد آوردن بازی های بلاکچین به موبایل صحبت نمی کرد. بنابراین ما فکر کردیم، چرا از بلاکچین برای سرگرم کردن بازی هایی که مردم دوست دارند استفاده نکنیم؟
در این رابطه Hugo Furn، بنیانگذار PlayEmber اضافه می کند که هنگامی که بازی Web3 بیشتر بر روی ایجاد تجربیاتی به همان اندازه سرگرم کننده Web2 تمرکز کند، صنعت بلاکچین در نهایت رمز ارائه بازی های بلاکچین به عمده کاربران را خواهد شکست.
در ادامه Furn میگوید: ما از قبل میدانیم که NEAR این رمپ شگفتانگیز خواهد بود. اما به جای شروع با چیزهایی مانند توکنومیکس یا مکانیزمهای فارم ، به توسعهدهندگان کمک میکنیم تا تجربه بازیهای موبایلی را در مرکز کاری که انجام میدهند نگه دارند، سپس توکنهای درون بازی یا NFTها را برای تقویت آنچه بازیکنان میتوانند انجام دهند، ترکیب کنند.
در واقع Hook و Furn هر دو آیندهای را متصور میشوند که در آن بازیهای بلاکچین تلفن همراه که توسط PlayEmber SDK و NEAR در باطن ارائه میشود، باعث شود بازیهای بلاکچین مانند Web2 یکپارچه قابل دسترسی باشد. این بازیها نه تنها سرگرمکننده خواهند بود بلکه بر اساس یک مدل اقتصادی غیرمتمرکز هستند که مزایای بیشتری را برای گیمرها در هر رشتهای فراهم میکند.
در این رابطه Hook پیشبینی میکند: برای مثال، میتوانید یک بازی موبایلی بازی کنید و برای فروش در بازار آزاد NFT کسب کنید یا اگر برندها با بازیها همکاری میکنند، میتوانید آن توکنها را برای یک قهوه رایگان یا ارتقاء پرواز استفاده کنید. موبایل برای محبوب کردن بازیهای بلاکچین به اندازه مواردی که در رویدادهایی مانند E3 و Comic Con به نمایش گذاشته میشود، حیاتی است.
ساختن یک متاورس کارآمد و مشارکتی
در حالی که بذر چیزی که ما اکنون به عنوان متاورس فعال با بلاکچین می شناسیم در Web2 کاشته شد، پیشرفت ها، پروژه ها و رهبران فکری جدید، متاورس را به سطح بعدی می برند. Atlantis World یکی از این پروژهها است که هدف آن ایجاد یک متاورس اجتماعی و قابل دسترس برای بازی، بهرهوری و هر کاربرد دیگری است که ساکنان میتوانند رویای آن را داشته باشند.
در این رابطه Rev Miller ، بنیانگذار Atlantis World توضیح میدهد: در Atlantis World ، ما در حال ساختن یک متاورس با برنامه تر هستیم و منظور من از آن اتصال چیزهایی مانند صوتی، تصویری، چت متنی و کنفرانس به یک تجربه متاورس سبک است که می تواند به طور کامل در یک درایو کوچک ذخیره شود.
در واقع Miller پروژه Atlantis World را تقاطعی بین تجربه بازی متاورس و پلتفرمی میبیند که در آن افراد میتوانند فضاهای مجازی قابل تنظیم خود را ایجاد کنند.
او ادامه میدهد: Atlantis World را بهعنوان نوعی لایه صفر برای متاورژس میبینیم. ما میخواهیم به کاربران این امکان را بدهیم که راههای خلاقانه خود را برای تعامل و حل مشکلات بیابند. به عنوان مثال، ما در حال برنامه ریزی برای ادغام AstroDAO در Atlantis World هستیم تا به طور بالقوه به حل چالش های حاکمیتی کمک کنیم. DAO ها قادر خواهند بود با یکدیگر ملاقات کنند، بحث کنند و به طور کامل در متاورس رای دهند و امیدواریم مشارکت کنندگان و رای دهندگان افزایش یابند.
پروژه Atlantis World نشاندهنده یک تغییر مهم در متاورس از Web2 به Web3 و حتی روشهای فعلی عملکرد متاورس بلاکچین است.
در ادامه Miller میگوید: ما میخواهیم با ارائه ابزارهای بدون کد، کار را آسانتر کنیم و آنها را قادر به ساخت فضاها به تنهایی کنیم. در عین حال، ما میخواهیم مفهوم کنونی زمینهای متاورس را به چالش بکشیم. داشتن منابع کمیاب و محدود منطقی نیست بنابراین ما میخواهیم Atlantis World از این نظر انعطافپذیر و گسترده باشد.
افزایش انگیزه های اقتصادی بازی
در Web2، فعالیتهای اقتصادی و مشوقها معمولاً یک خیابان یک طرفه هستند: استودیوها و شرکتهای بازی از بازیکنان و کاربران درآمد کسب میکنند. Web3 این پتانسیل را دارد که با ایجاد عادلانه تر کردن تعاملات اقتصادی و انگیزه ها، این مدل را ارتقا دهد. پروژه های فعلی Web3 در NEAR از قبل نشان می دهند که چگونه این اتفاق می افتد.
در این رابطه Chase Freo از OP Games میگوید: ما میخواهیم به بازیکنان و توسعهدهندگان اجازه دهیم تا در مشوقهای اقتصادی Web3 شرکت کنند. خود را به عنوان بازیکنی تصور کنید که وارد یک آرکید میشود، با این تفاوت که بازیها، متعلق به یک شرکت یا مالک نیستند. آنها متعلق به خود توسعه دهندگان هستند و اداره می شوند. این شکافی است که ما در حال پر کردن آن هستیم.
در OP Games، توسعهدهندگان بازیهای بومی Web2 میتوانند به راحتی با یک SDK به Web3 مهاجرت کنند که دارای چیزی است که Freo آن را «Lego Blocks» مینامد - اجزای مدولار برای ساخت و اجرای بازیهای مبتنی بر بلاکچین. سپس آن بازی ها را می توان روی پلتفرم Arcadia قرار داد که در درجه اول برای مصرف کنندگان است. بیش از 4000 بازی عمدتاً مبتنی بر مسابقات وجود دارد که بازیکنان می توانند بر اساس سطح مهارت فردی خود به آنها بپیوندند. بازیکنان میتوانند در تورنمنتها، استیک NFT و سایر فعالیتهای بازی شرکت کنند که بهجای گرفتن پول برای بازی، برای مشارکت پاداش میدهند.
در ادامه Freo توضیح میدهد: موضوع دیگری که ما روی آن کار میکنیم، چیزی است که به آن شاردینگ NFT برای بازیها میگوییم. این توانایی برای توسعهدهندگان بازی خواهد بود که کل بازیهای خود را به یک NFT تبدیل کنند، آن را تکه تکه کنند و آن قطعات متعدد را به جامعه بفروشند. بنابراین جامعه، همراه با توسعه دهندگان، بازی را با هم به عنوان یک سازمان اجرا می کنند.
در ادامه Freo می افزاید که این مدل متعلق به جامعه و هدایت شده برای بازی های Web3، مدل های اقتصادی را که بازی به طور سنتی تحت آن وجود داشته است، کاملاً مختل می کند. این به واقعیت نزدیکتر میشود زیرا تجربیات بازیهای بلاکچین با آنچه بازیکنان از برنامههای Web2 به آن عادت کردهاند مطابقت دارد.
بازیها لزوماً نباید سرگرمکننده باشند، اما باید احساسات را برانگیزند. بازی هایی که ترسناک هستند، شما را در شب بیدار نگه می دارند یا اخلاق شما را آزمایش می کنند. اینها چیزهایی هستند که باعث میشود بازیکنان بیشتر به بازی بازگردند و من فکر میکنم که ما در فضای Web3 به موارد بیشتری نیاز داریم.
تحول جدید در بازی های Web3
رونق خبرساز سال گذشته در بازیهای بلاکچین و متاورس تنها آغازی بود برای اینکه چگونه Web3 صنعت بازی را تغییر میدهد – برای بهتر شدن امیدواریم. طرفداران ورزشهای الکترونیکی میتوانند به ستارههای مورد علاقهشان نزدیکتر شوند و کلکسیونهای خود را با کاربرد و ارزش واقعی در اختیار داشته باشند. بازیهای موبایلی در بلاکچین به جای صرف زمان و توجه، به کاربران پاداش بیشتری میدهند.
متاورس همچنین وعده می دهد که اگر پروژه هایی مانند Atlantis World نشانه ای از آینده باشد، بازتر، سبک تر و مشارکتی تر خواهد شد. اما مهمتر از همه، مدلهای اقتصادی و انگیزههای پیرامون تعامل بین سازندگان و بازیکنان برای ایجاد تحول آماده هستند.
در Web3، بازیکنان دسترسی بیشتری در تخصیص منابع درون بازی و نحوه وجود دنیای کلی آنها خواهند داشت و توسعهدهندگان از نظر بازیها، دنیاها و تجربیاتی که ایجاد میکنند از نظر خلاقیت و اقتصادی بیشتر توانمند میشوند.
نظرات
ارسال یک نظر