جامعه NEAR در کانون توجه: جوامع Web3 در مقابل Web2




هر موج جدیدی از تغییرات فرهنگی و تکنولوژیکی با خود یک تعریف مجدد از جامعه را به همراه دارد. با تغییر جهان از الگوی متمرکز Web2 به دنیای در حال رشد Web3، جوامع دستخوش بازتعریف سریع می شوند. در این تغییر، جوامع در حال تجسم مجدد هستند که چگونه سازماندهی می کنند، چه کاری انجام می دهند و چگونه افراد در نهایت می توانند سود ببرند.


در این رابطه Max Goodman ، بنیانگذار Gyde یک فهرست منابع کم‌ هزینه که برای کمک به همه جوامع طراحی شده است، می‌گوید: انجمن‌های Web2 حول یک محصول به‌جای شبکه‌ ای ارگانیک از افراد همفکر که برای کمک به یک هدف بلندمدت آماده می‌شوند، اتفاق می‌افتند.


سپس Max ادامه می دهد: تعامل کاربر در درجه اول با مقامات بازاریابی یا خدمات مشتری یا سایر کاربران است نه تصمیم گیرندگان کلیدی در سازمان. Web2 به عنوان یک قاعده، ارزشی را با سازندگان و کاربران به اشتراک نمی گذارد ولی در عوض این ارزش را از کاربر استخراج می کند.


همینطور Goodman یکی از مهم ترین تمایزات بین جوامع Web2 و Web3 را لمس می کند. اما مبارزه با یک مدل استخراجی و متمرکز تنها مثل رسيدن به نوک کوه یخ است. در اینجا نگاهی عمیق‌تر به نحوه تکامل جوامع Web3 و نقشی که سازندگان در NEAR ایفا می‌کنند، می‌ اندازیم.


  • تصحیح تعصبات Web2 در برابر طبقه پایین


همچنین Goodman در حین ساخت Gyde به عنوان پاسخی به یکی از بزرگترین مسائل Web2 است: نحوه برخورد نهادها با جامعه. در Web2، سوگیری‌ها می‌توانند گروه‌های به حاشیه رانده شده یا اعضای طبقه زیرین را حذف کند. به عنوان مثال Google Maps و سایر برنامه‌های جستجوی مبتنی بر مکان، خدمات مرتبط یا مفیدی را برای افرادی که در فقر زندگی می‌کنند نشان نمی‌دهند. این رویکرد از بالا به پایین چیزی است که پروژه‌های Web3 ، به‌ویژه سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز (DAO) در حال انجام آن هستند.


همچنین Goodman ادامه می دهد: من نسبت به DAO های مشارکتی، غیر سلسله مراتبی، «تاثیرگذار» که بر خیر اجتماعی تمرکز دارند خوش بین هستم. اکنون می‌توانیم از ساختارهای سلسله مراتبی سنتی رها شویم و به‌جای موجودیت‌های بالا به پایین به سمت جوامع یا شبکه‌ها حرکت کنیم. این می‌تواند بدون تکرار رفتارهای مشکل‌ساز موجود مانند حذف افراد حاشیه‌نشین سنتی از مشارکت انجام شود.


با ایجاد Gyde جناب Goodman در تلاش است تا جایگزین مناسبی برای برنامه های کاربردی جستجوی مبتنی بر نقشه Web2 سنتی بسازد. چیزی که مبتنی بر نیازها و ارزش‌های جوامع فردی است نه آنچه که هر نهاد متمرکز دیکته می‌کند. او همچنین قصد دارد یک DAO تاثیرگذار را پیاده‌سازی کند تا اعضای جامعه بتوانند برای افزودن مکان‌های جدید مانند بانک‌های غذا یا خدمات غیرانتفاعی علاوه بر افرادی که نظرات مفیدی را ارسال می‌کنند، توکن‌هایی کسب کنند.


او همچنین توضیح می دهد: ما ابتدا به صورت حضوری در حال ایجاد جامعه هستیم. ما در حال وارد کردن افراد محروم به طور سنتی در کریپتو به طور خاص در NEAR با جلسات آموزشی تک به تک هستیم و بهترین بخش این است که این به حل مشکل غیرانتفاعی ارتباط سریع با مشتریان خود کمک می کند. ما دوست داریم آن را نقشه برای کسب درآمد بنامیم.


اثر DAO و پروژه های Web3 مانند Gyde به نیازهای جوامع به حاشیه رانده شده و "Unexotic Underclass" می پردازند. در جوامعی که Web2 تا حد زیادی نادیده گرفته شده است.


همچنین خاطرنشان می‌کند: غیرعادی نیست که باور کنیم افراد فقیر فناوری یا موضوعات پیشرفته را درک نمی‌کنند. اما افراد بی خانمان در سال 2013 در سانفرانسیسکو با لپ‌تاپ‌های خود بیت‌کوین استخراج می‌کردند تا پول پیتزا را بپردازند. جامعه اغلب به طور ضمنی طبقه فرودست غیرمعمول را با درخواست کار کنار می‌گذارد اما یک آدرس NEAR اهمیتی نمی‌دهد.


  • از مصرف کنندگان گرفته تا شرکت کنندگان در جوامع موسیقی 


در حال حاضر Goodman و Gyde به تفاوت تعیین کننده دیگری بین جوامع Web2 و Web3 اشاره می کنند: مدل اقتصادی و توزیع منابع. شرکت های Web2 تمایل دارند افراد را به عنوان مصرف کننده یا کاربر ببینند. در Web3، مردم بیشتر شبیه سازندگان، مشارکت‌کنندگان و ذینفعان در یک زمین بازی اقتصادی مساوی هستند.


همچنین Tim Exile بنیانگذار پلتفرم موسیقی مشترک Endless.fm می‌گوید: آنچه جوامع می‌خواهند ، نیاز دارند و آن‌چه آنها را گرد هم می‌آورد واقعاً در هزاره‌ها تغییر نکرده است. آنچه تغییر کرده است، فناوری و محصولاتی است که مردم بر پایه آن نوآوری ساخته‌اند. Web2 در استفاده از پویایی هزینه گسترده و یک به چند موثر بوده است به همین دلیل است که ما شاهد توزیع ناهنجار تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در اقتصاد کانونی «ویروسی» هستیم.


با Endless.fm هم اکنون Exile در تلاش است تا مدل‌های اقتصادی را برای جوامع خلاق Web3 تعریف کند که بر اساس زنجیره بلاک NEAR است. با Endless.fm افراد می‌توانند با نوازندگان وارد «جلسات Jam» مشترک شوند. می‌تواند موسیقی را نمونه‌برداری کند و NFT‌ های موسیقی را در چیزی که Exile و دیگران به عنوان «اقتصاد متعلق به سازندگان» نامیده‌اند، ایجاد کند. زیبایی جامعه Web3 این است که مرزهای سلسله مراتبی بین سازندگان و مصرف کنندگان موسیقی را پاک می کند و امکان اقتصاد بازتر را فراهم می کند.


همچنین Exile توضیح می دهد: رسانه های صنعتی بسیار باینری هستند - یا تولید کننده هستید یا مصرف کننده. اما در Web3 ، همه یک شرکت کننده هستند و کسانی که ذاتاً بیشترین انگیزه را برای مشارکت در اجتماعات دارند می توانند از نظر اقتصادی بیشتر پاداش بگیرند و توانمند شوند.


در ادامه Exile توضیح می‌دهد که اساسی‌ ترین تغییری که در جوامع مبتنی بر موسیقی رخ می‌دهد این است که ارتباط و زمینه نسبت به تجربیات از پیش جمع آوری شده ارزشمندتر می‌شوند. به جای پرداخت 30 دلار برای شرکت در یک کنسرت، مردم می توانند به صورت اجتماعی با سایر اعضای جامعه در زمان واقعی موسیقی بسازند، NFT های موسیقی خود را مینت کنند و در مورد قیمت یا ارزش موسیقی خود در بازار آزاد تصمیم بگیرند.


او می‌گوید: با Endless، ما موسیقی را به گونه‌ای جدا می‌کنیم که بیشتر در مورد ایجاد زمینه است تا ایجاد محتوا. در جوامع Web3، در نهایت ارزش واقعاً توسط روابط، تعاملات، تاریخچه‌ها و داستان‌ها هدایت می‌شود و این چیزی است که ما به سمت آن حرکت می کنیم.


  • توانمندسازی باشگاه ها و جوامع ورزشی


تیم‌های ورزشی، باشگاه‌ها و جوامع دیگر بخش هایی هستند که Web3 می‌تواند در جایی که Web2 نمی‌تواند، فعاليت کند. در Web2، پویایی بسیار شبیه به چیزی است که Exile در موسیقی توصیف می کند: یک مدل توزیع یک به چند که آنقدرها هم مشارکتی نیست.


در این زمینه Kyle Ludon ، معاون مدیریت محصول در Stack Sports می‌گوید: موج NFT در بین یک درصد برتر ورزشکاران حرفه‌ای بسیار محبوب بوده است اما حقیقت این است که 99 درصد از ورزشکاران حرفه ای نیستند و این افراد با این موج جدید فناوری مورد توجه قرار نمی گیرند.


در ادامه Ludon به پروژه‌هایی اشاره می‌کند که Stack Sports بر روی NEAR با استفاده از فناوری NFT به عنوان راهی برای ایجاد جوامع ورزشی از پایه می‌سازد. برای مثال، والدینی که در بازی فوتبال فرزندشان شرکت می‌کنند و از اولین گل خود عکس می‌گیرند می‌توانند آن تصویر را آپلود کنند و آن را به‌عنوان یک «کارت تجاری» NFT ثبت کنند. آنها حتی می توانند عناصر طراحی منحصر به فرد را به کلکسیون دیجیتال اضافه کنند. جدای از یادگاری دیجیتالی جالب، Ludon مژده می‌دهد که NFT می‌تواند درها را برای جوامعی مانند تیم‌های کوچک لیگ ، باشگاه‌های دوچرخه‌سواری و گروه‌های ورزشی اجتماعی یا مبتنی بر اشتیاق باز کند.


ورزشکاران و والدین می توانند NFT لحظات خاص خود را به اشتراک بگذارند و حتی آنها را بین یکدیگر معامله کنند. شما حتی ممکن است یک DAO در اطراف باشگاه یا تیم خود ایجاد کنید ، از NFT به عنوان شکلی از عضویت استفاده کنید و حتی رأی گیری یا حاکمیت را اجرا کنید.


این در حال حاضر با مشارکت SailGP با NEAR که در آن DAO در نهایت صاحب یک تیم قایقرانی می شود به نتیجه می رسد. در Web2 ورزش بیشتر در مورد شرکت ها، امتیازات و ورزشکاران نخبه است که محصولات یا تجربیات خود را از طریق جوامع طراحی شده سلسله مراتبی در پلتفرم هایی مانند فیسبوک می فروشند. در Web3 ، ورزشکاران و علاقه مندان می توانند NFT ها را مینت و معامله کنند ، DAO های خود را ایجاد کنند و مستقیماً با علاقه مندان همفکر سازماندهی کنند.


  • مفهوم توزیع شده از جامعه


اینها تنها چند نمونه از چگونگی تغییر ماهیت و تعاریف جامعه در زمان واقعی است. Endless.fm و Stack Sports همچنین Gyde همگی از بلاکچین NEAR استفاده می‌کنند تا جوامع را فراگیرتر، مشارکت‌کننده‌تر و از نظر اقتصادی موفق‌تر کنند.


در این باره Goodman از Gyde به طور خلاصه می گوید: در Web3 ، هیچ کس واقعاً اهمیت نمی دهد که شما در جامعه عمومی به عنوان حاشیه نشین شناخته شوید. آنها به مهارت ها و توانایی شما در برقراری ارتباط اهمیت می دهند. ما از یک مفهوم توزیع شده از جامعه استقبال می کنیم که فرصت های بیشتری برای مشارکت در اقتصاد Web3 ایجاد می کند.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ